Als je hoofdpijn hebt, ben je niet de enige. Negen van de 10 Nederlanders hebben last van hoofdpijn. Sommige zijn af en toe, andere vaak, sommige zijn dof en bonzend, en weer andere veroorzaken slopende pijn en misselijkheid.

Wat doe je als je last hebt van een bonzende hoofdpijn? Tandenknarsend doorgaan? Ga je liggen? Een pil slikken en hopen dat de pijn weggaat? Er is een beter alternatief.

Onderzoek toont aan dat spinale manipulatie – een van de primaire behandelingen door chiropractoren – een effectieve behandeloptie kan zijn voor spanningshoofdpijn en hoofdpijn die zijn oorsprong vindt in de nek.

Een rapport uit 2014 in het Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics (JMPT) toonde aan dat interventies die vaak gebruikt worden in chiropractische zorg de resultaten verbeterden voor de behandeling van acute en chronische nekpijn en dat er meer voordeel werd aangetoond in verschillende gevallen waarin een multimodale aanpak van nekpijn werd gebruikt1. Ook bleek uit een onderzoek van het JMPT uit 2011 dat chiropractische zorg, inclusief manipulatie van de wervelkolom, migraine en cervicogene hoofdpijn kan verbeteren.2

hoofdpijn behandeling chiropractie

Hoofdpijn triggers

Hoofdpijn heeft veel oorzaken, of “triggers”. Deze kunnen voedingsmiddelen, omgevingsstimuli (geluiden, licht, stress, enz.) en/of gedragingen (slapeloosheid, overmatig sporten, bloedsuikerveranderingen, enz.) zijn. Ongeveer 5 procent van alle hoofdpijnen zijn waarschuwingssignalen die worden veroorzaakt door lichamelijke problemen. De overige 95 procent van de hoofdpijn is primaire hoofdpijn, zoals spannings-, migraine- of clusterhoofdpijn. Deze soorten hoofdpijn worden niet veroorzaakt door een ziekte; de hoofdpijn zelf is de primaire zorg.

De grootste meerderheid van de primaire hoofdpijn wordt geassocieerd met spierspanning in de nek. Tegenwoordig doen Nederlanders meer zittende activiteiten dan vroeger en brengen ze meer uren door in één vaste positie of houding (zoals achter de computer zitten). Dit kan gewrichtsirritatie en spierspanning in de nek, bovenrug en hoofdhuid verhogen, waardoor je hoofdpijn krijgt.

Wat kan je doen?

De American Chiropractic Association (ACA) geeft de volgende suggesties om hoofdpijn te voorkomen:

• Als je een grote hoeveelheid tijd in één vaste houding doorbrengt, zoals achter een computer, op een naaimachine, typend of lezend, neem dan elke 30 minuten tot een uur een pauze en rek je uit. De rek- en strekoefeningen moeten uw hoofd en nek een comfortabele beweging laten maken.
  • Lichaamsbeweging met weinig impact kan helpen om de pijn te verlichten die gepaard gaat met primaire hoofdpijn. Als je echter gevoelig bent voor doffe, bonzende hoofdpijn, vermijd dan zware lichaamsbeweging. Doe activiteiten zoals wandelen en aerobics met weinig impact.
  • Vermijd tandenknarsen. De boventanden mogen de ondertanden nooit raken, behalve tijdens het slikken. Dit leidt tot stress bij de temporomandibulaire gewrichten (TMJ) – de twee gewrichten die je kaak met je schedel verbinden – wat leidt tot irritatie van het TMJ en een vorm van spanningshoofdpijn.
  • Drink ten minste acht glazen water per dag om uitdroging te voorkomen, wat kan leiden tot hoofdpijn.
Nek cervicaal liggende behandeling chiropractie

Wat kan een chiropractor doen?

Je chiropractor kan een of meer van de volgende dingen doen als je last hebt van primaire hoofdpijn:

• Spinale manipulatie of chiropractische aanpassingen uitvoeren om de functie van de wervelkolom te verbeteren en de stress op je systeem te verlichten.
  • Voedingsadvies geven, waarbij een ander dieet wordt aanbevolen en misschien de toevoeging van vitaminen uit het B-complex.
  • Geef advies over lichaamshouding, ergonomie (werkhoudingen), oefeningen en ontspanningstechnieken. Dit advies zou moeten helpen om de terugkerende gewrichtsirritatie en spanning in de spieren van de nek en bovenrug te verlichten.

Chiropractoren volgen een uitgebreide training om hun patiënten op veel meer manieren te helpen dan alleen met de behandeling van lage rugpijn. Ze weten hoe spanning in de wervelkolom samenhangt met problemen in andere delen van het lichaam en ze kunnen stappen ondernemen om die problemen te verlichten.

in rotterdam sinds 1987

Gratis chiropractie gesprek

Wil je meer weten voordat je een afspraak maakt voor een intake? Aarzel dan niet en kom langs voor een gratis chiropractisch gesprek, inclusief een houding- en wervelkolomcheck.