CHIROPRACTIEMEDICUS

Chiropractor Capelle & Vlaardingen

Chiropractie voor rugpijn, hernia en ischias

Oorzaken en behandeling van rugpijn

Rugpijn kan verschillende symptomen veroorzaken. Scherpe pijn, uitstralende pijn in de billen of benen, gevoelloosheid en tintelingen, stijfheid en meer. Wat al het bovenstaande gemeen heeft, is dat ze meestal voortkomen uit een probleem met hoe de gewrichten in het bekken en de lage wervels bewegen.

Spierpijn is natuurlijk ook een veel voorkomend probleem, maar het is meestal een symptoom. Wanneer een of meer gewrichten vast komen te zitten, moeten de omliggende gewrichten en spieren dit compenseren en daardoor ontstekingen, pijn en stijfheid veroorzaken.

Het ontspannen en versterken van de spieren gaat helpen, maar zolang de basis van de wervelkolom, de gewrichten, vastzitten, blijft het probleem terugkomen.

Rug hernia behandeling ischias

Hernia

Een hernia is schade aan de schijven, kussens, die tussen elk van de ruggenwervels zitten. Hernias kan genezen, maar het belangrijkste is om erachter te komen waarom het in de eerste plaats is gebeurd, en om dat te corrigeren.

Meestal worden hernia’s veroorzaakt door een disbalans in uw wervelkolom, wat leidt tot overmatig gebruik van de schijf, die vervolgens langzaam degenereert voordat deze plotseling scheurt.

Chiropractische behandelingen kunnen helpen om die onbalans te corrigeren, je te helpen sneller te genezen en te voorkomen dat het probleem zich opnieuw voordoet.

Bekken pijn behandeling

Bekken instabiliteit

Bekkeninstabiliteit wordt vaak veroorzaakt door een combinatie van disfunctionele gewrichten in de onderrug, het bekken en de heupen, evenals door zwakte van specifieke houdingsspieren.

Chiropractie kan helpen bij het herstellen van de normale beweging in de delen van de wervelkolom en het bekken die problemen veroorzaken, en kan specifieke oefeningen voorschrijven om je lichaam weer in balans te brengen en te stabiliseren.

Hernia lumbaal behandeling

Ischias

Ischias is op zichzelf geen diagnose. Het is pijn, gevoelloosheid of tintelingen die uitstraalt in de billen of benen.

Die uitstralende symptomen worden veroorzaakt doordat een zenuw wordt samengedrukt, meestal in de onderruggewrichten, sacro-iliacale gewrichten of soms onder de piriformis spier.

Om ischias te verlichten, moet de oorzaak van de zenuwcompressie worden verwijderd, wat kan worden gedaan door middel van specifieke chiropractische behandelingen.

Stuit startbeen pijn behandeling

Sacroiliacale pijn

Pijn in de SI-gewrichten is een van de meest voorkomende vormen van lage rugpijn. Het kan vaak andere aandoeningen nabootsen, zoals onderrughernia’s, ischias en heupproblemen, en kan ook uitstralende pijn veroorzaken tot in de bil, het been en de lies.

Er zijn twee SI-gewrichten en het kan soms gebeuren dat een ervan geblokkeerd raakt of niet meer beweegt zoals het hoort. Als dat gebeurt, kan de pijn gelokaliseerd zijn aan dezelfde kant, maar vaak verschijnt de pijn aan de andere kant, in het andere SI-gewricht dat nu overcompenseert. Daarom is het heel belangrijk om een grondig onderzoek te laten doen door een professional, want alleen de pijn behandelen is misschien niet voldoende.

Hoe kan chiropractie helpen bij rugpijn?​

Een chiropractor is een expert in de wervelkolom en in de behandeling van lichamelijke klachten in de gewrichten, spieren en omliggende structuren.
Onze uitgebreide aanpak begint met het analyseren en corrigeren van disfuncties, blokkades, in de gewrichten van de wervelkolom en de rest van het lichaam, zodat het lichaam weer in balans komt en optimaal functioneert.

Om verbetering op lange termijn te bewerkstelligen, streven we ernaar om alle 4 volgende factoren te corrigeren:

1. Correctie van blokkades en disfuncties in de gewrichten

Door middel van specifieke chiropractische behandelingen, zoals manuele mobilisaties of het gebruik van instrumenten en de chiropractische tafel, wordt de beweging van de gewrichten gecorrigeerd en hersteld naar de optimale positie.

2. Spanning in de spieren, pezen en fascia

In sommige gevallen zal de chiropractor specifieke spanningsgebieden in de spieren of fascia losmaken met behulp van dry needling of een andere behandelingstechniek. Een bezoek aan de masseuse of een verwijzing naar een van de fysiopraktijken waar we vaak mee samenwerken kan ook worden aanbevolen.

3. Versterking van specifieke houdingsspieren

Zodra de basis van je lichaam, de wervelkolom en het bekken, beter gaan bewegen, kunnen we de belangrijkste gebieden identificeren die versterkt moeten worden. Indien nodig zal de chiropractor hiervoor een trainingsplan voorschrijven.

4. Verbetering van houdingsgewoonten

Het is dan belangrijk om vast te stellen wat een terugval kan uitlokken of spanning in je spieren en gewrichten kan opbouwen, en om te proberen dit zoveel mogelijk te optimaliseren.
In veel gevallen zal de spanning uiteindelijk weer opbouwen, ons lichaam is niet gemaakt om de hele dag achter de computer te zitten of om zware en repetitieve taken uit te voeren.

5. Onderhoud

Het is ontzettend moeilijk om een perfecte levensstijl te hebben, met weinig stress, goede voeding, een geweldige houding en elke dag voldoende beweging.

Onderhoudsbehandelingen kunnen helpen om de beweging van de gewrichten in je wervelkolom optimaal te houden en spanning los te laten voordat het weer symptomatisch wordt. De meeste klachten bouwen zich in weken of maanden op en dit betekent dat grote problemen vaak kunnen worden voorkomen!

Uitgebreide Chiropractie behandeling Medicus

1

Plan direct online een afspraak, bel ons of stuur ons een bericht

Het is snel en eenvoudig om je eerste behandeling in te plannen

2

We nemen contact met je op met alle informatie die jij en wij nodig hebben voor je eerste bezoek

Je ontvangt een e-mail met een link naar een gezondheidsformulier en informatie over de praktijk

3

Je chiropractor zal je klachten grondig onderzoeken en vervolgens een eerste behandeling uitvoeren

Begin je meteen beter te voelen en te bewegen!